Badania potrzeb Klientów
Projekt poprawy poziomu satysfakcji Klientów
W 2014 roku w Banku Millennium kontynuowano realizację programu poprawy jakości obsługi i satysfakcji Klientów. Najważniejsze zrealizowanych projekty obejmowały:
- Wdrożenie standardów sprzedaży kont osobistych oraz produktów kredytowych, wpływających na poprawę jakości prowadzonych rozmów z Klientami oraz etyczną sprzedaż;
- Kontrolę wiedzy posiadanej przez Pracowników poprzez stosowanie cyklicznych testów kompetencji z zakresu produktów, procesów, standardów obsługi;
- Regularny kontakt z Pracownikami Placówek, udzielanie wsparcia w procesach wdrożeniowych standardów;
- Monitoring realizacji strandardów oraz jakości sprzedaży poprzez comiesięczne badanie Mystery Shopping.
Realizowane przez Bank projekty zaowocowały nie tylko poprawą wewnętrznych wskaźników jakości, ale zostały także docenione przez zewnętrzne podmioty. W 2014 roku Bank Millennium po raz kolejny znalazł się na podium w niezależnym rankingu Przyjazny Bank Newsweeka zajmując 1 miejsce w Polsce w kategorii Bank w Internecie oraz 2 miejsce w kategorii Bank dla Kowalskiego .
Badanie satysfakcji i jakości obsługi Klientów
Badania satysfakcji Klientów Banku prowadzone są cyklicznie, co umożliwia stały monitoring poziomu satysfakcji i rekomendacji na przestrzeni czasu. Badania prowadzone są dla każdego segmentu: Klienta Detalicznego, Klienta Prestige i Klienta Korporacyjnego. Poza ogólnymi analizami satysfakcji, w Banku realizowane są również projekty dotyczące konkretnych produktów bądź usług, na przykład zadowolenia z poszczególnych kanałów kontaktu z Bankiem: placówki, strony internetowej, e-maila, telefonu oraz bankowości mobilnej.
Satysfakcja Klientów
Klienci zadowoleni lub bardzo zadowoleni | 2014 | 2013 | 2012 |
---|---|---|---|
Ze współpracy z Bankiem | 87% | 90% | 89% |
Z oferty produktowej | 84% | 85% | 83% |
Z jakości obsługi | 89% | 92% | 91% |
GR4-PR5
Aby utrzymać wysoki poziom jakości obsługi Klienta w placówkach, Bank we współpracy z firmą zewnętrzną prowadzi badanie Mystery Shopping. Każdego miesiąca wszystkie placówki Banku odwiedzane są przez audytorów, którzy oceniają zgodność poziomu jakości obsługi Klienta z przyjętymi standardami.
Badania Jakości i Satysfakcji
Badania Jakości i Satysfakcji | 2014 | 2013 | 2012 |
---|---|---|---|
Przeprowadzone badania | 15 | 10 | 16 |
Liczba ankietowanych Klientów | 102.000 | 138.743 | 130.201 |
Liczba i % otrzymanych odpowiedzi | 34.000 (33%) | 35.336 (25%) | 28.355 (22%) |
Liczba wizyt Mystery Shopping | 4.200 | 4.300 | 4.800 |
Zarządzanie reklamacjami
W Banku Millennium proces reklamacyjny jest sformalizowany, a Klienci mają możliwość złożenia reklamacji na wiele sposobów: w placówce Banku, listownie, telefonicznie lub za pośrednictwem systemu bankowości internetowej. Informacja na temat możliwości i sposobu wnoszenia skarg jest dostępna zarówno na stronie internetowej Banku jak i regulaminie świadczenia usług bankowych. Regularnie dokonywane są przeglądy wewnętrzne dotyczące złożonych reklamacji, a wnioski z nich płynące służą do wprowadzania usprawnień w procesach bankowych.
W roku 2014 Bank kontynuował politykę zarządzania reklamacjami skoncentrowaną na analizie przyczyn reklamacji i ich eliminacji. Ilość reklamacji, jaka wpłynęła do Banku w roku 2014 była o około 7% niższa, w porównaniu do roku poprzedniego, co potwierdza skuteczność podejmowanych przez Bank działań w tym zakresie.
Raporty z reklamacji są co miesiąc przekazywane do osób odpowiedzialnych za poszczególne produkty i procesy. Pozwala to na bieżącą analizę jakości oferowanych przez Bank usług oraz podjęcie działań optymalizacyjnych. Inicjatywy wdrożone na podstawie analiz reklamacji polegały m.in. na doprecyzowaniu opisów dokonanych transakcji na wyciągach i w systemie bankowości internetowej, korekcie sposobu prezentowania danych na stronie internetowej Banku oraz wprowadzeniu zmian w formularzach przelewów internetowych. Dodatkowo, działania koncentrujące się na skróceniu czasu odpowiedzi na skargę oraz wykorzystywaniu metod komunikacji dostosowanych do potrzeb Klienta pozytywnie wpłynęły na poprawę ogólnej satysfakcji Klientów z procesu reklamacyjnego.
Zarządzanie reklamacjami
Ogółem | Klienci | Instytucje zewnętrzne | Regulatorzy rynku | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2014 | 2013 | 2012 | 2014 | 2013 | 2012 | 2014 | 2013 | 2012 | 2014 | 2013 | 2012 | |
Liczba złożonych reklamacji | 41.696 | 44.738 | 48.177 | 41.280 | 44.536 | 48.046 | 287 | 89 | 83 | 129 | 113 | 48 |
Liczba i % reklamacji rozwiązanych na korzyść Klienta | 23.711 (57%) | 25.067 (56%) | 25.708 (53%) | 23.586 (57%) | 25.007 (56%) | 25.669 (53%) | 65 (23%) | 24 (27%) | 21 (25%) | 24 (19%) | 36 (32%) | 18 (38%) |
Liczba i % złożonych reklamacji dotyczących naruszenia prywatności bądź utraty danych Klienta | 365 (0.9%) | 329 (0.7%) | 277 (0.6%) | 365 (0.8%) | 326 (0.7%) | 276 (0.6%) | 0 | 2 (2%) | 0 | 0 | 1 (0.9%) | 1 (2%) |
Liczba i % reklamacji przeterminowanych* | 446 (1%) | 1.812 (4%) | 4.647 (10%) | 444 (1%) | 1.803 (4%) | 4.625 (10%) | 0 | 2 (2%) | 8 (10%) | 2 (1%) | 7 (6%) | 14 (29%) |
*nie rozwiązanych w przewidzianym w regulaminie czasie. Wydłużony czas rozpatrywania reklamacji spowodowany jest koniecznością kontaktu z instytucjami zewnętrznymi.
G4-PR8
Reklamacje według głównych kategorii
Ogółem | Reklamacje dotyczące produktów | Reklamacje dotyczące obsługi | Bankowość elektroniczna | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2014 | 2013 | 2012 | 2014 | 2013 | 2012 | 2014 | 2013 | 2012 | 2014 | 2013 | 2012 | |
Liczba złożonych reklamacji | 41.696 | 44.738 | 48.177 | 38.106 | 41.036 | 44.835 | 3.050 | 3.041 | 2.760 | 540 | 661 | 582 |
Liczba i % rozwiązanych reklamacji na korzyść Klienta | 23.675 (57%) | 25.067 (56%) | 25.708 (53%) | 21.304 (56%) | 23.282 (57%) | 24.026 (53%) | 1.465 (48%) | 1.474 (48%) | 1.437 (52%) | 237 (44%) | 311 (47%) | 246 (42%) |
Czas rozpatrywania reklamacji
2014 | 2013 | 2012 | |
---|---|---|---|
Do 3 dni | 10.004 (24%) | 8.798 (19%) | 9.837 (22%) |
Od 4 do 7 dni | 12.367 (30%) | 13.117 (29%) | 14.931(33%) |
Powyżej 7 dni | 18.969 (46%) | 23.788 (52%) | 19.901(45%) |
Średni czas rozpatrywania reklamacji | 15 | 17 | 14 |