Polityka zakupowa
G4-DMA
Bank w swojej działalności biznesowej współpracuje z wieloma partnerami biznesowymi jako nabywca dóbr i usług z różnorodnych segmentów rynku. Główni kontrahenci świadczą usługi związane z najmem i obsługą oddziałów i powierzchni biurowych, usług i zakupu sprzętu IT oraz usług marketingowych.
G4-12
Wyłanianie Dostawców odbywa się w ramach przetargów co pozwala zastosować obiektywne kryteria wyboru.
Aby zapewnić przejrzystość procesu zakupowego został on sformalizowany wewnętrznymi regulacjami, które wymagają, aby oceny merytoryczne i komercyjne ofert dokonywane były przez niezależne, pod względem funkcyjnym, jednostki organizacyjne Banku.
Regulacje wewnętrzne definiują organizację procesu zakupowego, poziomy decyzyjne oraz role poszczególnych uczestników procesu. Jednostką organizacyjną Banku wyspecjalizowaną w przeprowadzaniu postępowań przetargowych i odpowiedzialną za nadzór nad procesem zakupowym jest Departament Zakupów Centralnych.
Kryteria wyboru Dostawców
Do kryteriów wyboru Dostawców w procesie przetargu należą: korzystna relacja jakości do kosztu świadczenia usługi lub dostarczanego dobra oraz czas realizacji zamówienia i płatności. Uwzględniana jest również wiarygodność merytoryczna i finansowa oferenta.
Lokalizacja geograficzna Dostawcy nie jest kryterium jego wyboru. W uzasadnionych przypadkach, wśród aspektów mających wpływ na wybór Dostawcy, Bank bierze także pod uwagę czynniki środowiskowe i społeczne.
Standardy etyczne i środowiskowe
G4-FS5
Istotnym elementem regulacji zakupowych jest wymóg stosowania klauzul etycznych i/lub środowiskowych w umowach, gdzie te zapisy mogą mieć zastosowanie.
W Banku został opracowany Kodeks Etyczny będący zbiorem standardów profesjonalnego i etycznego zachowania. Każdy Dostawca biorący udział w przetargu, poprzez podpisanie oświadczenia zobowiązuje się do przestrzegania zasad zawartych w Kodeksie Etycznym Banku.
Wykonanie istotnych dla Banku umów jest monitorowane. Oceniana jest jakość i terminowość świadczonych usług i dostarczonych towarów, a także sytuacja finansowa Dostawców. W uzasadnionych przypadkach prowadzone są audyty w siedzibach Dostawców umożliwiające ocenę bezpieczeństwa i ciągłości prowadzenia jego działalności biznesowej. W roku 2014 dla 1570 umów monitorowano ilość i jakość dostarczonych towarów i usług. W przypadku 35 umów monitorowaniu podlegała sytuacja finansowa Dostawców oraz awaryjne plany działania.
Komunikacja z partnerami biznesowymi
W przypadku umów długoterminowych organizowane są spotkania, na których omawiane są zagadnienia dotyczące współpracy. Pracownicy Banku utrzymują kontakt z przedstawicielami Dostawców, aby omawiać sprawy logistyczne i związane z wystawianiem i płaceniem faktur.
G4-DMA
Zakupione towary i usługi
2014 | 2013 | 2012 | |
---|---|---|---|
Liczba Dostawców | 5.357 | 5.142 | 5.529 |
Odsetek kwot zapłaconych lokalnym Dostawcom* | 93% | 92% | 90% |
*mającym siedzibę w Polsce
G4-EC9, G4-13
Czas płatności za faktury
2014 | 2013 | 2012 | |
---|---|---|---|
Średni czas płatności za faktury* | 30 | 30 | 30 |
*liczba dni
Płatności dla Dostawców*
2014 | 2013 | |
---|---|---|
Do 30 dni | 83% | 77% |
31-60 dni | 14% | 17% |
Powyżej 60 dni | 3% | 6% |
*Odsetek Dostawców którym zapłacono w danym przedziale czasu