System oceny pracowników
Celem okresowych ocen Pracowników jest przełożenie opinii o Pracowniku na liczbową skalę w ramach przyjętego w Banku systemu odniesień. Ocena danego Pracownika powinna zostać dokonana w ramach porównania z innymi członkami zespołu lub innymi Pracownikami pełniącymi podobną rolę oraz w kontekście wpływu na działalność całej organizacji.
Ocenie jakości pracy podlegają wszyscy Pracownicy. Odbywa się ona w cyklach miesięcznych, kwartalnych i półrocznych w zależności od systemu premiowego, któremu podlega dany Pracownik. Krótsze okresy oceny są stosowane w jednostkach, gdzie występuje większa dynamika biznesowa np. sieci sprzedaży.
Dla menedżerów sprzedaży Bankowości Detalicznej i Bankowości Przedsiębiorstw stosowana jest ocena kompetencji metodą 360 stopni. Metoda ta polega na pozyskaniu opinii o Pracowniku od niego samego oraz osób z jego otoczenia np. przełożonego, podwładnych, współpracowników. Uzyskane informacje zwrotne są podstawą do wdrażania usprawnień w kulturze zarządzania Pracownikami sieci sprzedaży.
Kierownicy mogą używać ocen pracy do planowania rozwoju zawodowego swoich Pracowników. Informacje o wynikach ocen mogą być również wykorzystane dla planowania awansów i podwyżek.
Awanse stanowiskowe*
2014 | 2013 | 2012 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Mężczyźni | Kobiety | Razem | Mężczyźni | Kobiety | Razem | Mężczyźni | Kobiety | Razem | |
Wyższa kadra zarządzająca | 2 (4%) | 0 | 2 (3%) | 0 | 0 | 0 | 3 (5%) | 0 | 3 (4%) |
Kadra zarządzająca | 37 (11%) | 66 (12%) | 103 (12%) | 56 (17%) | 75 (14%) | 131 (15%) | 57 (16%) | 79 (15%) | 136 (15%) |
Pracownicy sprzedaży | 141 (15%) | 327 (12%) | 468 (13%) | 115 (16%) | 315 (13%) | 430 (13%) | 199 (26%) | 479 (19%) | 678 (21%) |
Pracownicy techniczni | 73 (15%) | 130 (18%) | 203 (17%) | 103 (22%) | 126 (17%) | 229 (19%) | 33 (7%) | 83 (12%) | 116 (10%) |
Pozostali Pracownicy | 25 (17%) | 58 (18%) | 83 (17%) | 34 (17%) | 78 (20%) | 112 (19%) | 33 (15%) | 74 (16%) | 107 (16%) |
Razem | 278 (14%) | 581 (14%) | 859 (14%) | 308 (17%) | 594 (14%) | 902 (15%) | 325 (18%) | 715 (17%) | 1 040 (17%) |
*liczba i % Pracowników w danej grupie, którzy otrzymali awans
Szkolenia dla pracowników
Skierowane do Pracowników Banku programy szkoleniowe mają na celu poprawę zarówno jakości, jak i efektywności pracy.
G4-DMA
W roku 2014 szkolenia dotyczyły następujących obszarów:
Szkolenia dla Pracowników oddziałów detalicznych w zakresie przygotowania do spełnienia wymogów Rekomendacji U (wytycznych określających dobre praktyki w zakresie bancassurance), podnoszenia jakości obsługi Klientów i rozpoznawania ich potrzeb oraz znajomości produktów i skuteczności ich sprzedaży.
Bankowość Przedsiębiorstw – podniesienie umiejętności Doradców w zakresie znajomości produktów oraz umiejętności analizy potrzeb Klientów. Program szkoleniowy składa się z serii produktowych kursów e-learningowych, warsztatów szkoleniowych, testów wiedzy oraz praktycznych egzaminów odbywających się w realiach biznesowych.
Tak jak w poprzednich latach, kontynuowana była polityka w zakresie kompleksowego przygotowywania do pracy nowozatrudnianych osób. Szkolenia te są na bieżąco dostosowywane do bieżących potrzeb biznesowych oraz profilu rekrutowanych Pracowników. Ponadto we wszystkich obszarach Banku prowadzone były szkolenia wewnętrzne z umiejętności miękkich i liczne zewnętrzne szkolenia specjalistyczne.
Ważnym narzędziem służącym ocenie potrzeb szkoleniowych były realizowane e-learningowe testy wiedzy obejmujące wszystkie jednostki bezpośrednio kontaktujące się z Klientami detalicznymi Banku (placówki, bankowość elektroniczna, call center, reklamacje).
Liczba Pracowników uczestniczących w szkoleniu według metody*
*przyjęto kryterium obliczeń: Pracownik uczestniczył/nie uczestniczył w danym typie szkolenia
Średnia liczba godzin szkoleniowych w podziale na płeć i stanowisko
2014 | 2013 | 2012 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Mężczyźni | Kobiety | Razem | Mężczyźni | Kobiety | Razem | Mężczyźni | Kobiety | Razem | |
Zarząd | 45 | 0 | 32 | 26 | 9 | 21 | 56 | 0 | 42 |
Wyższa kadra zarządzająca | 23 | 36 | 27 | 71 | 97 | 78 | 44 | 99 | 57 |
Kadra zarządzająca | 36 | 46 | 42 | 34 | 32 | 33 | 39 | 42 | 40 |
Pracownicy sprzedaży | 51 | 44 | 46 | 55 | 41 | 45 | 57 | 47 | 49 |
Pozostali Pracownicy | 67 | 44 | 51 | 38 | 23 | 28 | 133 | 84 | 100 |
Ogółem | 36 | 36 | 36 | 35 | 31 | 32 | 48 | 43 | 44 |
G4 LA9
Programy rozwojowe dla studentów
Rozwojowe programy szkoleniowe skierowane są do studentów i absolwentów rozpoczynających swoją karierę zawodową. W 2014 roku prowadzono następujące programy:
People Grow to program rozwoju kompetencji menadżerskich dla absolwentów i studentów ostatnich lat studiów. Dwuletni program oparty jest na zasadzie training on the job i daje możliwość poznania całokształtu działalności Banku. Uczestnicy Programu wspierani przez Mentora – członka Zarządu Banku, mają możliwość pracy na rzecz różnych departamentów, udziału w wybranych projektach i szkoleniach. Po zakończeniu programu uczestnik zostaje zatrudniony w jednym z departamentów Banku.
Expert Start Up to programy stażowe realizowane w różnych departamentach Banku dla osób o sprecyzowanych zainteresowaniach i wizji kariery zawodowej. Uczestnicy stażu wspierani są przez menedżerów oraz specjalistów z obszaru, w którym realizują projekt. Po zakończeniu stażu najlepsi uczestnicy otrzymują propozycję zatrudnienia w Banku. W roku 2014 programy Expert Start Up realizowano w obszarach projektowania zawartości stron internetowych i e-commerce oraz zarządzania projektami i procesami.
Liczba uczestników | 2014 | 2013 | 2012 |
---|---|---|---|
People Grow | 8 | 10 | 7 |
Expert Start Up | 9 | 15 | 8 |
Ogółem | 17 | 25 | 15 |