Polityka racjonalnego gospodarowania zużywanymi zasobami jest ukierunkowana na stały monitoring i ograniczanie zużycia surowców i materiałów poprzez:
- analizę wykonania budżetów przeznaczonych na zakup materiałów biurowych,
- weryfikowanie zapotrzebowania na każdy zamówiony zakup,
- wprowadzenie limitów zakupów do poziomu bieżącego zużycia,
- efektywne wykorzystanie posiadanych już zasobów.
Zużycie zakupionych materiałów
Postępowanie zgodnie z przyjętą polityką racjonalnego gospodarowania zużywanymi zasobami oraz wprowadzone działania redukcyjne przyczyniły się do spadku zużycia zakupionych materiałów o 10%.
Zużycie zakupionych materiałów
2014 | 2013 | 2012 | Jedn. | Zmiana 2014/2013 | |
---|---|---|---|---|---|
Papier i rolki na potrzeby operacyjne | 300.750 | 322.822 | 369.307 | kg | -6,80% |
Koperty | 71.533 | 93.874 | 101.924 | kg | -23,80% |
Artykuły plastikowe | 11.793 | 12.689 | 13.421 | kg | -7,10% |
Materiały eksploatacyjne do urządzeń drukujących | 1.469 | 1.677 | 1.708 | kg | -12,40% |
Baterie | 420 | 434 | 541 | kg | -3,30% |
G4-EN1
Kontrola gospodarki odpadami
W 2014 roku odnotowano 30% spadek w zakresie ilości wygenerowanych przez Bank odpadów.
Odpady papierowe, metalowe, drewniane, plastikowe, szklane i elektroniczne powstałe w wyniku prowadzenia działalności operacyjnej Banku, przekazywane są do recyklingu lub utylizacji specjalistycznej firmie, z którą Bank ma podpisaną umowę. 92% przekazanych odpadów jest poddawanych recyklingowi.
Odpady komunalne w z Centrali Banku w Warszawie odbierane są przez wyspecjalizowaną firmę. 75% przekazanych odpadów podlega recyklingowi . Jest to odzysk zarówno surowcowy jak i energetyczny (paliwo RDF).
G4-DMA
Recykling i utylizacja materiałów
2014 | 2013 | 2012 | Jedn. | Zmiana 2014/2013 | Przyczyny zmiany | |
---|---|---|---|---|---|---|
Sprzęt teleinformatyczny | 10.001 | 23.176 | 13.629 | kg | -56,80% | spadek związany z wymianą dużej liczby monitorów i komputerów w roku 2013 |
Papier | 342.379 | 262.312 | 203.657 | kg | 30,50% | niszczenie dokumentów z archiwum zewnętrznego, których okres przechowywania, upłynął w danym roku kalendarzowym |
Odpady metalowe | 3.060 | 6.197 | 3.839 | kg | -50,60% | działania redukcyjne |
Artykuły plastikowe | 1.049 | 1.195 | 552 | kg | -12,20% | |
Szkło | 1.354 | 240 | 230 | Kg | 464% | wymiana uszkodzonych szklanych parawanów bądź zmiana standardu dotycząca nowych placówek |
Wyposażenie meblowe | 4.877 | 3.402 | 4.789 | kg | 43,70% | mała ilość wyposażenia meblowego przeznaczonego do likwidacji |
Magnetyczne i optyczne nośniki informacji | 0 | 25 | 515 | kg | ||
Odpady poddane recyklingowi* | 92% | 92% | 92% |
*odpady wygenerowane przez Bank i przekazane specjalistycznej firmie utylizującej
G4-EN23
Monitorowanie zużycia energii i wody
W oparciu o analizę zużycia wody, energii i paliw, podejmowane są działania redukcyjne, które służą ograniczeniu zużycia tych surowców.
Zużycie energii i wody
2014 | 2013 | 2012 | Jednostka | Zmiana 2014/2013 | Przyczyny zmiany | |
---|---|---|---|---|---|---|
Energia elektryczna zakupiona | 30.368.048 | 30.242.556 | 31.008.557 | kWh | 0,41% | większe zużycie związane z pracą urządzeń klimatyzacyjnych |
Energia cieplna zakupiona | 98.684 | 105.841 | 104.693 | GJ | -6,76% | mniejsze zużycie związane z łagodną zimą |
Gaz ziemny | 186.651 | 232.432 | 200.386 | M3 | -19,70% | |
Olej opałowy | 37.459 | 69.279 | 75.818 | L | -46% | sprzedaż budynku w Katowicach |
Woda | 71.307 | 73.811 | 855.89 | M3 | -3,39% | monitorowanie zużycia wody |
*z wodociągów miejskich
G4-DMA, G4-EN3, G4-EN8
Zużycie paliw
G4-DMA, G4-EN30
Flota samochodowa
Zużycie paliwa przez flotę samochodową zwiększyło się o ok. 2% w stosunku do roku 2013.
Samochody służbowe są sukcesywnie wymieniane na modele emitujące mniej spalin do atmosfery. Obecnie 100% samochodów we flocie jest zgodnych z normą Euro 5.
Zużycie paliw | 2014 | 2013 | 2012 | Jednostka | Zmiana 2014/2013 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Benzyna | Diesel | Benzyna | Diesel | Benzyna | Diesel | Benzyna | Diesel | ||
Liczba samochodów | 314 | 177 | 347 | 146 | 347 | 150 | sztuk | -10% | 21% |
Zużycie paliwa | 502.748 | 233.555 | 491.393 | 228.200 | 520.737 | 210.820 | litr | 2% | 2% |
Podróże służbowe
W celu racjonalizacji ilości podróży służbowych stosuje się limity związane z użyciem poszczególnych rodzajów transportu. Pracownicy korzystają najczęściej z transportu kolejowego i autobusowego. W przypadku podróży samolotem wymagana jest zgoda Prezesa Zarządu, a w przypadku korzystania z samochodu prywatnego - zgoda Członka Zarządu.
Podróże służbowe (km) | 2014 | 2013 | 2012 | Zmiana 2014/2013 | Przyczyny zmiany |
---|---|---|---|---|---|
Lotnicze | 302.348 | 329.725 | 318.079 | -8% | |
Kolejowe | 1.587.130 | 1.229.645 | 1.940.702 | 29% | Wzrost wynikał z konieczności zorganizowania stacjonarnych szkoleń dla Pracowników oddziałów. |
Taksówki | 2.059 | 1.203 | 3.524 | 71% | |
Autokarowe | 176.348 | 73.966 | 87.598 | 138% |
Emisja gazów cieplarnianych
W roku 2014, ponad 93% całego śladu węglowego Banku pochodziło z emisji pośredniej związanej ze zużyciem energii elektrycznej i cieplnej w placówkach Banku (odpowiednio około 62% i około 32%), około 6% pochodziło ze spalania paliw we własnych instalacjach energetycznych i pojazdach, a około 0,4% - z emisji pośredniej związanej z korzystaniem z publicznych środków transportu.
Całkowity ślad węglowy
2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | |
---|---|---|---|---|---|
Emisja łączna CO2e* (tony) | 42.388 | 43.346 | 43.879 | 39.659 | 41.854 |
*ekwiwalent CO2, na który składa się emisja dwutlenku węgla (CO2) wynikająca z emisji bezpośrednich ze spalania paliw oraz emisji pośrednich ze zużycia energii elektrycznej i cieplnej oraz emisji pośrednich powstałych w wyniku podróży służbowych powiększona o emisję innych gazów cieplarnianych tj. metanu (CH4) i podtleneku azotu N2O wydzielanych w ilościach śladowych w w/w procesach spalania.
G4-EN15
Metodologia obliczeń
Zaprezentowane dane dotyczące śladu węglowego tzw. Carbon Footprint zostały wyliczone w oparciu o metodologię Green House Gas Protocol A Corporate Accounting and Reporting Standard.
Zakres raportowania emisji CO2 dotyczy emisji bezpośrednich ze spalania paliw we własnych źródłach energii i pojazdach (wg. Scope 1 GHG Protocol), emisji pośrednich ze spalania paliw w celu wytworzenia kupowanej przez organizację energii elektrycznej i cieplnej (wg Scope 2 GHG Protocol) oraz pozostałej emisji pośredniej pochodzącej ze spalania paliw w użytkowanych środkach transportu nie będących we władaniu organizacji tj. taksówki, samoloty, pociągi i autobusy (wg Scope 2 GHG Protocol).
W celu pomiaru emisji śladu węglowego w organizacji przyjęto zasadę kontroli (posiadania wpływu na decyzje organizacji), dlatego też dane dotyczące emisji gazów cieplarnianych (CO2, CH4 i N2O) pochodzą z własnych placówek Banku oraz odnoszą się do działalności jego Pracowników.