Badania potrzeb Klientów
Service Design dla wysokiej jakości obsługi Klienta
W 2015 roku wdrożono nowy model obsługi Klienta, otwierającego rachunek w Banku Millennium - Codzienne Bankowanie. Model opracowano wykorzystując metodologię Service Design, w której punktem wyjścia podczas projektowania rozwiązań było wnikliwe zrozumienie problemów i potrzeb Klientów poprzez analizę poszczególnych kroków, jakich muszą oni dokonać podczas korzystania z usługi. Service Design wykorzystano również w projektowaniu modelu rozmowy z Klientem o produktach oszczędnościowych, inwestycyjnych i kredytowych.
Wdrożenie nowych modeli rozmów powiązane było ze szkoleniem Pracowników oddziałów z ich użycia (ponad 3000 osób przeszkolonych z modelu Codzienne Bankowanie). Propozycje prowadzenia rozmów z Klientami w formie filmików instruktażowych zostały również zamieszczone w Intranecie.
Analizowanie oczekiwań Klientów
Aby lepiej poznać oczekiwania Klientów uruchomiono projekt Voice of Customer, którego celem jest przyjmowanie i odpowiadanie na sugestie Klientów kierowane do Banku poprzez infolinię i zgłoszenia reklamacyjne. Sugestie te dotyczą m.in. jakości obsługi w oddziałach, propozycji zmian w procesach czy też zapotrzebowania na nowe produkty i usługi. Pracownicy mają również możliwość przekazywania opinii Klientów na wewnętrznym forum społecznościowym. Opinie te są następnie analizowane pod kątem możliwości wdrożenia innowacji i usprawnień w Banku.
Realizowane projekty zaowocowały nie tylko poprawą wewnętrznych wskaźników jakości, ale zostały także docenione przez zewnętrzne podmioty. W 2015 roku Bank Millennium został liderem wszystkich najważniejszych rankingów jakości obsługi: Gwiazda Jakości, Jakość na bank i najbardziej prestiżowego rankingu Przyjazny Bank Newsweeka (zwycięstwo w 3 kategoriach: Bank dla Kowalskiego, Bank w Internecie oraz Bankowość Hipoteczna).
Badanie satysfakcji i jakości obsługi Klientów
Elementem monitorowania poziomu jakości obsługi jest cykliczna ocena poziomu satysfakcji i rekomendacji Klientów na przestrzeni czasu. Ocena ta dokonywana jest z wykorzystaniem modelu badawczego, który składa się z 3 głównych aspektów:
- Ogólna ocena satysfakcji Klienta - badania prowadzone są dla każdego segmentu biznesowego: Klientów Detalicznych, Korporacyjnych i linii Prestige. Poza ogólnymi analizami satysfakcji, realizowane są również badania zadowolenia z poszczególnych kanałów kontaktu z Bankiem (placówki, strony internetowej, telefonu oraz bankowości mobilnej) oraz ze współpracy z doradcą.
- Szczegółowe badania najważniejszych procesów, np. badanie satysfakcji z procesu reklamacji, monitorowanie satysfakcji nowego Klienta.
- Pogłębione badania wynikające z potrzeb biznesowych, np. ocena procesu przyznawania kredytu.
Klienci zadowoleni lub bardzo zadowoleni | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 |
Ze współpracy z Bankiem | 89% | 87% | 90% | 89% |
Z oferty produktowej | 83% | 84% | 85% | 83% |
Z jakości obsługi | 92% | 89% | 92% | 91% |
Wskaźnik NPS* | 31 | 33 | 32 | - |
*określa chęć rekomendacji produktów i usług Banku
G4-DMA PR5, G4-PR5
Aby utrzymać wysoki poziom jakości obsługi Klienta w placówkach, Bank we współpracy z firmą zewnętrzną prowadzi badanie Mystery Shopping. Każdego miesiąca wszystkie placówki Banku odwiedzane są przez audytorów, którzy oceniają zgodność poziomu jakości obsługi Klienta z przyjętymi standardami.
Badania jakości i satysfakcji | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 |
Przeprowadzone badania | 24 | 15 | 10 | 16 |
Liczba ankietowanych Klientów | 65 207 | 102 000 | 138 743 | 130 201 |
Liczba i % otrzymanych odpowiedzi | 25 070 (38%) | 34 000 (33%) | 35 336 (25%) | 28 355 (22%) |
Liczba wizyt Mystery Shopping | 4000 | 4200 | 4300 | 4800 |
Zarządzanie reklamacjami
W roku 2015 Bank koncentrował się na analizie przyczyn reklamacji i ich eliminacji. Najistotniejszą zmianą było wdrożenie dwóch ścieżek obsługi reklamacji: szybkiej ścieżki dla obsługi zgłoszeń standardowych oraz drugiej ścieżki dla obsługi spraw niestandardowych. Wprowadzenie szybkiej ścieżki spowodowało, że blisko 50% reklamacji jest rozwiązywanych w ciągu 2 dni.
Inne ważne usprawnienia dotyczyły: stworzenia procesu obsługi sprzeciwów Klientów do wprowadzonych zmian w regulaminach, wysyłania informacji o braku odnowienia karty kredytowej, wyświetlania dodatkowej informacji o naliczanej opłacie podczas dokonywania transakcji w aplikacji mobilnej oraz ułatwienia Klientom dostarczenia korespondencji potwierdzającej uchylenie zajęcia komorniczego poprzez wysyłkę na numer faks.
Raporty z reklamacji są co miesiąc przekazywane do osób odpowiedzialnych za poszczególne produkty i procesy, co pozwala na bieżącą analizę jakości oferowanych przez Bank usług oraz podjęcie działań optymalizacyjnych. Wyniki dotyczące procesu rozpatrywania reklamacji są prezentowane na Komitecie Procesów i Ryzyka Operacyjnego, a także na posiedzeniu Rady Nadzorczej.
Złożone reklamacje | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 |
Liczba złożonych reklamacji | 43188 | 41696 | 44738 | 48177 |
Liczba i % reklamacji rozwiązanych na korzyść Klienta | 24866 (57%) | 23711(57%) | 25067 (56%) | 25708 (53%) |
Liczba i % złożonych reklamacji dotyczących naruszenia prywatności bądź utraty danych Klienta | 333 (0,8%) | 365 (0,9%) | 329 (0,7%) | 277 (0,6%) |
Liczba i % reklamacji przeterminowanych* | 42 (0,1%) | 446 (1%) | 1812(4%) | 4647 (10%) |
*nie rozwiązanych w przewidzianym w regulaminie czasie. Wydłużony czas rozpatrywania reklamacji spowodowany jest koniecznością kontaktu z instytucjami zewnętrznymi.
G4-PR8
Reklamacje według kategorii
Czas rozpatrywania reklamacji | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | ||||
Do 3 dni | 19% | 24% | 19% | 22% | ||||
Od 4 do 7 dni | 26% | 30% | 29% | 33% | ||||
Powyżej 7 dni | 38% | 46% | 52% | 45% | ||||
Średni czas rozpatrywania reklamacji | 13 | 15 | 17 | 14 |
Satysfakcja Klienta z procesu reklamacyjnego | 2015 | 2014 | 2013 | ||
Klienci zadowoleni i bardzo zadowoleni z procesu reklamacyjnego | 76% | 72% | 66% | ||
% Klientów, którzy rekomendują Bank | 44% | 41% | 36% | ||
Wskaźnik NPS* | 21 | 18 | 5 |
*określa chęć rekomendacji produktów i usług Banku