Polityka zakupowa
Bank współpracuje z wieloma partnerami biznesowymi jako nabywca dóbr i usług z różnorodnych segmentów rynku. Główni kontrahenci świadczą usługi związane z najmem i obsługą oddziałów i powierzchni biurowych, usług i zakupu sprzętu IT, usług ochrony i marketingu. Wyłanianie Dostawców odbywa się w ramach przetargów co pozwala zastosować obiektywne kryteria wyboru.
Aby zapewnić przejrzystość procesu zakupowego został on sformalizowany wewnętrznymi regulacjami, które wymagają, aby oceny merytoryczne i komercyjne ofert dokonywane były przez niezależne jednostki Banku.
G4-12, G4-DMA EC6, G4-DMA EC9
Kryteria wyboru Dostawców
Do kryteriów wyboru Dostawców w procesie przetargu należą: korzystna relacja jakości do kosztu świadczenia usługi lub dostarczanego dobra oraz czas realizacji zamówienia i płatności. Uwzględniana jest również wiarygodność merytoryczna i finansowa oferenta.
Lokalizacja geograficzna Dostawcy nie jest kryterium jego wyboru. W uzasadnionych przypadkach, wśród aspektów mających wpływ na wybór Dostawcy, Bank bierze także pod uwagę czynniki środowiskowe i społeczne.
Standardy etyczne i środowiskowe
Istotnym elementem regulacji zakupowych jest wymóg stosowania klauzul etycznych i/lub środowiskowych w umowach, gdzie te zapisy mogą mieć zastosowanie. Każdy Dostawca biorący udział w przetargu, poprzez podpisanie oświadczenia zobowiązuje się do przestrzegania zasad zawartych w Kodeksie Etycznym Banku Millennium.
Wykonanie istotnych dla Banku umów jest monitorowane. Oceniana jest jakość i terminowość świadczonych usług i dostarczonych towarów, a także sytuacja finansowa Dostawców. W uzasadnionych przypadkach prowadzone są audyty w siedzibach Dostawców umożliwiające ocenę bezpieczeństwa i ciągłości prowadzenia jego działalności biznesowej. W roku 2015 dla 1430 umów monitorowano ilość i jakość dostarczonych towarów i usług. W przypadku 35 umów monitorowaniu podlegała sytuacja finansowa Dostawców oraz awaryjne plany działania.
G4-FS5
Komunikacja z partnerami biznesowymi
W przypadku umów długoterminowych organizowane są spotkania, na których omawiane są zagadnienia dotyczące współpracy. Pracownicy Banku utrzymują kontakt z przedstawicielami Dostawców, aby omawiać sprawy logistyczne i związane z wystawianiem i płaceniem faktur.
Zakupione towary i usługi | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 |
Liczba Dostawców | 5623 | 5357 | 5142 | 5529 |
Odsetek kwot zapłaconych lokalnym Dostawcom* | 93% | 93% | 92% | 90% |
*mającym siedzibę w Polsce
G4-13, G4-EC9
Czas płatności za faktury* | 2015 | 2014 | 2013 |
Do 30 dni | 72% | 83% | 77% |
31-60 dni | 25% | 14% | 17% |
Powyżej 60 dni | 3% | 3%% | 6% |
*Odsetek Dostawców którym zapłacono w danym przedziale czasu